Cena produktu:
95.00
ilość- brak
Nowy model do samodzielnego posklajania. Nie zawiera farb ani kleju.
Mitsubishi A6M „Zero” to samolot myśliwski dalekiego zasięgu na lotniskowcu, dawniej produkowany przez Mitsubishi Aircraft Company, część Mitsubishi Heavy Industries, i był eksploatowany przez Cesarską Marynarkę Wojenną Japonii od 1940 do 1945 roku. A6M został oznaczony jako Mitsubishi Navy Type 0 lotniskowiec myśliwski ( 零式艦上戦闘機rei-shiki-kanjō-sentōki ), lub Mitsubishi A6M Rei-sen . A6M był zwykle określany przez swoich pilotów jako Reisen (零戦, myśliwiec zero), gdzie „0” było ostatnią cyfrą cesarskiego roku 2600 (1940), kiedy wszedł do służby w Cesarskiej Marynarce Wojennej. Oficjalna nazwa raportowania aliantów brzmiała „Zeke”, chociaż nazwa „Zero” (od typu 0) była również używana potocznie.
Uważa się, że Zero był najzdolniejszym myśliwcem pokładowym na świecie, kiedy został wprowadzony na rynek na początku II wojny światowej, łącząc doskonałą manewrowość i bardzo duży zasięg.[2] Służba lotnicza Cesarskiej Marynarki Wojennej Japonii (IJNAS) również często używała go jako myśliwca lądowego.
We wczesnych operacjach bojowych Zero zyskał reputację myśliwca myśliwskiego[3], osiągając znakomity współczynnik zabitych 12 do 1[4], ale do połowy 1942 roku połączenie nowej taktyki i wprowadzenie lepszego sprzętu umożliwiło pilotom alianckim angażować Zero na ogólnie równych warunkach. Do 1943 roku Zero był mniej skuteczny przeciwko nowszym myśliwcom alianckim z powodu ograniczeń konstrukcyjnych. Brakowało mu hydraulicznego wspomagania lotek i steru, co bardzo utrudniało manewrowanie przy dużych prędkościach. Do 1944 roku, gdy myśliwce alianckie zbliżały się do poziomu zwrotności A6M i konsekwentnie przekraczały jego siłę ognia, pancerz i prędkość, A6M stał się w dużej mierze przestarzały jako samolot myśliwski. Ponieważ jednak opóźnienia projektowe i trudności produkcyjne utrudniały wprowadzenie nowszych japońskich modeli samolotów, Zero nadal służył na pierwszej linii do końca wojny na Pacyfiku. W końcowych fazach został również przystosowany do użytku w operacjach kamikaze.[6] W czasie wojny Japonia wyprodukowała więcej Zer niż jakikolwiek inny model samolotu bojowego.