Granville Brothers „Gee Bee” samolot wyścigowy o niespotykanych (jak na tego typu konstrukcje) proporcjach, R-1 napędzany 9 cylindrowym silnikiem gwiaździstym firmy Pratt & Whitney „Wasp Senior”' R-2 napędzany 9 cylindrowym silnikiem gwiaździstym firmy Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior o mocy 550 KM. W odróżnieniu od modelu R-1, R-2 był projektowany dla lotów na dłuższych dystansach, użyto więc mniejszego silnika na korzyść większego zbiornika paliwa. Samolot charakteryzował się znikomą statecznością w skutek dużego obciążenia powierzchni nośnych i małego wydłużenia płata, co doprowadziło do wielu wypadków.
Granville P-45B Bee Killer to "what if?" zaproponowany przez zespół Dora Wings. W pod koniec lat trzydziestych powstała idea przystosowania samolotów sportowych do roli lekkich myśliwców, pamiętajmy, że Bf-108 protoplasta bf-109, był oficjalnie awionetką przygotowywaą na zawody Challenge. Konstrukcją myśliwca wywodzącego się z samolotów sportowych były np: francuski Caudron C.714, włoski Ambrosini SAI.207. Popularnym pomysłem było także zastosowanie maszyn cywilnych, wobec braków sprzętowych jako samoloty wojskowe, wykorzystanie rostszych konstrukcji łatwiejszych w produkcji bądź już posiadanych. Takie rozwiązanie przyjęto podczas kampanii wrześniowej gdy samolotami łącznikowymi i zwiadowczymi stały się ostatnie zdolne do lotu maszyny.
Warto tu spojrzeć na Bee Killer'a jak na myśliwca ostatniej szansy który w innych okolicznościach walk na Pacyfiku bronił by wybrzeża, w końcu w 1932 był jednym z najszybszych samolotów świata!
Parametry produktu
Skala (modelu, kopii, etc.)
|
1:48
|