Cena produktu:
189.00
ilość- brak
J-8 Gladiator, WWII Swedish Fighter ICM 32044 skala 1/32
Nowy model do samodzielnego posklejania i pomalowania, nie zawiera kleju ani farb.
ROZMIAR MODELU (DŁUGOŚĆ X SZEROKOŚĆ)
262x307mm
W 1936 r. szwedzkie Ministerstwo Obrony przyjęło nową decyzję obronną o zorganizowaniu jednego nowego skrzydła myśliwskiego i czterech nowych skrzydeł bombowych w świetle rosnących napięć w Europie. W wyniku procesu selekcji Gloster Gladiator został uznany za najbardziej odpowiedni samolot i złożono zamówienie na lokalne wyposażenie 55 samolotów w silniki i uzbrojenie.
Pierwszy Gloster Gladiator został dostarczony szwedzkim siłom powietrznym 15 kwietnia 1937 roku i otrzymał lokalne oznaczenie „Jaktplan 8” (J8). Podczas gdy kilka pierwszych szwedzkich Gladiatorów było wyposażonych w trójłopatowe śmigło Fairey, podjęto decyzję o powrocie do poprzedniego dwułopatowego drewnianego śmigła o stałym skoku. Pierwszych 37 samolotów zbudowano w standardzie Gladiator Mk.I z użyciem Bristol Mercury VIS2 o mocy 645 KM, ostatnią partię 18 samolotów zbudowano w standardzie Gladiator MKII z Bristol Mercury VIII o mocy 840 KM zbudowanych przez NOHAB. W ten sposób pierwsza partia stała się znana jako J8, a druga jako J8A.
Początkowe wrażenia z Gloster Gladiator były mieszane: typ był zupełnie nowy (pierwszy lot w 1934 i wszedł do służby w RAF w lutym 1937), ale koncepcyjnie przestarzały w porównaniu z typami takimi jak niemiecki Bf 109, brytyjski Hawker Hurricane i amerykański P- 35. W rezultacie pilnie znaleziono bardziej nowoczesne typy.
Na międzynarodowych imprezach szwedzki J8 zadebiutował w 1939 roku - choć nie w szwedzkim stylu. Po inwazji Związku Radzieckiego na Finlandię 30 listopada 1939 r. wiele krajów zaoferowało Finlandii wsparcie militarne, w tym sąsiednia Szwecja, gdzie doszło do utworzenia eskadry ochotniczej - Flygflottilj 19, która miała walczyć pod fińską banderą. Skrzydło F19 składało się z 12 Gladiatorów J8A.
Na początku stycznia 1940 r. skrzydło F19 weszło do bitwy 12 stycznia 1940 r., dokonując nalotu na wojska radzieckie i bazy lotnicze w rejonie Märkäjärvi, Salmijärvi i Salla. Podczas gdy bombowce Hawker Hart radziły sobie raczej słabo w walce z przeciwnikami, Gladiatorzy z Gloucester radzili sobie doskonale.
OPCJA ZNAKOWANIA
J-8A, nr 284 żółty F, skrzydło lotnicze szwedzkich ochotników F19, pilot J. Jacobi, Finlandia, 1940
J-8A, numer 278 żółty H, szwedzkie skrzydło ochotników F19, pilot M. Wennerström, Finlandia, 1940
J-8A, numer 278/48, skrzydło lotnicze F8, Barcarby, 1939