Cena produktu:
39.00
ilość- brak
Nowy model do samodzielnego posklejania i pomalowania, nie zawiera kleju ani farb .
Klipery, zwłaszcza te zbudowane w drugiej połowie XIX wieku były prawdopodobnie najpiękniejszymi okrętami jakie kiedykolwiek powstały i reprezentowały szczytowe możliwości inżynierii morskiej "złotego wieku żagli". Najlepiej znanym spośród nich jest bez wątpienia "Cutty Sark". Żaglowiec ten powstał w 1869 na specjalne zamówienie słynnego szkockiego armatora, kapitana Johna Willisa w stoczni Clyde. Założeniem projektu było skonstruowanie okrętu zdolnego pokonać najszybszy ówczesny kliper "Termopile", zwodowany zaledwie rok wcześniej. Aby osiągnąć zamierzony cel zastosowano najnowocześniejsze technologie i materiały najwyższej jakości. Paradoksalnie właśnie koszty materiałów i wysoce wykwalifikowanej siły roboczej sprawiły, że pierwotny wykonawca zbankrutował i budowę dokończyć musiała inna, sąsiednia stocznia. Kiedy wreszcie szczęśliwie zakończono całą operację otrzymano najszybszy okręt tamtych czasów, który dzięki ogromnej powierzchni żagli rozwijał szybkość ponad 17 węzłów. Oczywiście tak wyśrubowane osiągi nie miały służyć jedynie celom propagandowym ale także mieć zastosowanie praktyczne. Zadaniem Cutty Sark było transportować herbatę z Chin do Wielkiej Brytanii. Czas odgrywał tu dużą role ponieważ im szybciej świeże zbiory były dostarczane na londyński rynek, tym większą uzyskiwały cenę. Każdego roku podróż z Chin była prawdziwym wyścigiem i jednocześnie udręką dla załogi, niemiłosiernie popędzanej przez kapitana, który w nadziei na gratyfikacje pieniężne i prestiż starał się po raz kolejny pobić rekord szybkości. Dobre czasy dla kliperów skończyły się pod koniec XIX wieku, kiedy to nie były już w stanie sprostać konkurencji ze strony nowoczesnych okrętów parowych. "Cutty Sark" spotkał los wielu innych żaglowców. W 1895 roku został sprzedany kompanii portugalskiej gdzie przez wiele lat służył jako tramp, a następnie pozbawiona żagli barka. W czerwcu 1922 roku emerytowany wilk morski, kapitan Dowman odkupił zdezelowany okręt i przyholował go do Anglii. Tam po wielu latach prac przywrócono Cutty Sark jego dawny blask przede wszystkim montując nowe, choć zgodne z oryginalnym ożaglowanie i w 1938 roku sprezentowano Thames Nautical Training College w Greenhithe jako statek szkoleniowy. W 1952 roku powstało stowarzyszenie działające na rzecz Cutty Sark i to z jego inicjatywy pięć lat później legendarny żaglowiec ostatecznie zakończył barwną karierę i na stałe zakotwiczył przy nabrzeżu Greenwich. Dane techniczne: Wyporność: 2100 t, długość: 85,1 m, szerokość: 10,9 m, zanurzenie: 6 m, prędkość: do 17,5 węzła, załoga: 28-35 osób.